Offentliggjort 13.10.09 kl. 17:47
Det er lækkert med lakrids - men spiser man for meget af det under en graviditet, kan det påvirke barnets intelligens.
Det skriver dr.dk.
Et ufødt barn bliver ikke mindre intelligent af et stykke lakrids i ny og næ. Nej, her er tale om lidt større mængder.
I et finsk-skotsk projekt blev en gruppe otteårige finske børn undersøgt. Deres mødre havde under graviditeten spist mere end 100 gram lakrids om ugen. Og konklusionen på projektet var ganske klar.
Forskerne fandt frem til, at børnene klarede sig dårligere, når det kom til ordforråd, sproglig hukommelse og retningssans end deres jævnaldrende kammerater, hvis mødre havde spist lidt eller ingen lakrids. Børnene med en lakridselskende mor led også oftere af opmærksomheds- eller adfærdsforstyrrelser.
Forskerne fandt frem til, at forstyrrelserne hos børnene hang sammen med mængden af indtaget lakrids hos moderen. Jo mere lakrids, jo flere forstyrrelser, viste undersøgelsen, som er lavet i et samarbejde mellem forskere fra Helsinki og Edinburgs Universitet og offentliggjort i American Journal of Epidemiology.
Årsagen til lakrids-forstyrrelserne fandt forskerne i moderkagen, som med et slags filter er med til at forhindre, at forskellige stoffer trænger ind i barnets blod. Forskerne mener, at stoffet glycyrricinsyre, som findes i lakrids, kan medføre at filteret i moderkagen bliver utæt, og at barnet dermed udsættes for flere stresshormoner end normalt. Det kan påvirke udviklingen af barnets hjerne og hjerte, og kan derfor være en forklaring på lakridsens påvirkning på børnene.
Annonce:
Annonce:
Annonce: