Ny forskning viser, at troende mennesker har en reduceret risiko for kræft. Den danske forsker Niels Christian Hvidt mener dog, at det sandsynligvis er livsstilen, som gør forskellen. Foto: Colourbox
Offentliggjort 29.05.10 kl. 06:21
Medlemmer af danske trossamfund har meget nedsat risiko for at få kræft i lunge, tarm og lever, viser ny forskning.
Alle bør efterhånden være klar over, at det er godt at spise frugt og grønt og holde lungerne fri fra cigaretrøg. Men skulle der alligevel være tvivl tilbage derude, kan det være, den kan blive manet til jorden af ny dansk forskning.
Forskere fra Syddansk Universitet (SDU) og Kræftens Bekæmpelse har fulgt over 10.000 medlemmer af Syvende Dags Adventistkirken og Baptistkirken i Danmark og sammenlignet deres dårligdomme med resten af befolkningens.
Forskerne vil endnu ikke ud med præcise tal, for undersøgelsen bliver først senere offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift, men ifølge cand.theol. Niels Christian Hvidt oplever de troende mennesker en »dramatisk reduceret« risiko for kræft.
Niels Christian Hvidt forsker blandt andet i, om tro påvirker vores helbred, men han er umiddelbart ikke i tvivl om, at adventister undgår kræft, fordi deres tro kræver, at de dropper svinekød, spiser meget grønt og holder sig fra kaffe, alkohol og tobak.
»Det er sandsynligvis livsstil, som gør forskellen. Adventister følger strenge spise-forskrifter fra Det Gamle Testamente. De lever efter de klassiske kosher-forskrifter, og hver tredje spiser slet ikke kød, så vi ved, at de lever meget sundt,« konstaterer Niels Christian Hvidt, lektor på Helbred, Menneske og Samfund på SDU.
Forskerne har trukket oplysninger ud af CPR-registret og på den måde fulgt i alt 7.500 adventister og 3.500 baptisters sygdomme og dødsfald siden 1920.
Christoffer Johansen fra Kræftens Bekæmpelse leder undersøgelsen. Han beretter, at de religiøse mennesker sniger sig uden om de kræftformer, der typisk er forbundet med livsstil: lunge-, tarm-, blære- og leverkræft.
Til gengæld har de lige så stor risiko som alle andre for at udvikle kræft, der er knyttet til et dårligt immunforsvar som f.eks. leukæmi.
»Det peger i retning af, at den lavere risiko skyldes sammenhænge, vi kender i forvejen fra KRAM-faktorerne - kost, rygning, alkohol og motion.«
»Det er samme reaktioner, man ser i andre samfund med særlige spisetraditioner, f.eks. hos hinduer, så jeg er ret overbevist om, at det beviser en livsstilsbetinget sammenhæng,« siger Christoffer Johansen, dr.med. og leder af afdelingen for Psykosocial Kræftforskning under Kræftens Bekæmpelse - og desuden professor i Nationalt Forskningscenter for Kræfthabilitering på Institut for Sundhedstjenesteforskning på SDU.
Læs mere om undersøgelsen på Videnskab.dk: Adventister og baptister undgår kræft
LÆS OGSÅ: Tro forlænger livet
Annonce:
Annonce:
Annonce: